06 - 215 07 937

heidy@bolwijn.nl



Winters bewegen & ultieme ontdekking

Nog altijd hebben we te maken met corona, voor mij betekende dat dealen met het feit dat de sportschool en mijn zwembad gesloten zijn. Een uitdaging als sporten je grote hobby is. Gelukkig houd ik van uitdagingen en in mogelijkheden denken en heb daar verrassend leuke nieuwe opties in ontdekt die ik graag met jullie deel waarbij ik het leukst voor het laatst bewaar. 

Jos, trainer van mijn sportschool maakte voor mij een fitnessprogramma op maat op basis van mijn eigen sportattributen, alleen ben ik daar door andere sporthobby’s nog even te weinig aan toegekomen. Daarnaast maakte mijn pilates-trainster Saskia (die zzp’er is en haar werk bij de sportschool door Corona kwijtraakte) een pilates zoom-programma waar ik elke maandagavond met veel plezier vanuit mijn huiskamer aan deelneem. Minder leuk als live uiteraard, want ik mis het er naar toe gaan en mijn sportmaatjes, maar is een goed alternatief. Het voordeel was dat ik toen ik een paar dagen in Egmond aan zee vertoefde, gewoon mee kon doen. Ook besloot ik, hoewel minder dan in de zomer, om de wintermaanden op de racefiets te stappen, een winterfietsbroek had ik nog, een winddicht jack ook, evenals goede thermoshirts. Wat ik nog miste waren overschoenen en een cap voor onder mijn helm. Hele handige kerstcadeaus. Ik was verrast hoe leuk ik dat winter-bewegen vond als koukleum en de voldoening is groot.

Maar de ultieme ontdekking moest nog komen. Sinds mijn triathlon in 2019 was ik lid van de facebook groep open water swimming en al enige tijd enorm geïnspireerd door die blije winterzwemmende mensen, gewoon in badkleding in een plas, kanaal of zee. Met prachtige natuurplaatjes en enthousiaste verhalen, ook over wat het met hun vitaliteit deed. Mijn doel werd om daar in 2021 mee te starten, koud nadouchen deed ik al enige tijd. Dit zwemvoornemen sprak ik uit tegen mijn schoonzusje, toen kwam het op mijn pad. Enkele buurtgenoten bleken aan winterzwemmen te doen en vroegen me om ook eens mee te gaan en BAM ik was om. Want wat een kick en energie geeft dat, zo’n dip of (nu nog) korte swim in dat ijskoude water. Zelfs in een wak met ijs en verse sneeuw om me heen heb ik gelegen, wat een ultieme ervaring. Normaal zou het schaatsen hebben gewonnen deze winter, maar nu is het toch echt het winterzwemmen, vooral tussen de ijsschotsen. Het is wel belangrijk dat je het veilig doet en opbouwt. We zwemmen met de muts op, omdat je via je hoofd veel warmte verliest. En de mutsen zijn gekleurd, omdat we elkaar dan beter in de gaten kunnen houden, ook nemen we warme thee mee, zijn erop gekleed, bewegen ons warm voor we het water in gaan (lopen of fietsen) en besteden aandacht aan onze ademhaling (oa Wim Hof methode). Luisteren naar je lijf is essentieel, per dag kan je tijd in het water verschillen. De voordelen zijn enorm; het geeft je immuunsysteem een boost, verbetert je bloedsomloop, verbrandt calorieën (bruin vet), vermindert stress, geef je een endorfine high, kan helpen bij mentale klachten als burn-out en depressie, helpt je snel wakker en actief worden en verhoogt je libido. Doe het winterzwemmen niet of stem af met je arts bij klachten als astma, schildklier- en hartproblematiek. Er rust nu nog één uitdaging voor de resterende winterweken, zwemmen in het openluchtbad, dat kan in Zwartsluis, Heino en Deventer, lekker opbouwen naar kilometers maken en ongetwijfeld ook een bijzondere ervaring. Ik ben nu ook ’s winters een buiten’meisje’ geworden. Corona brengt naast alle ellende ook positieve dingen te weeg. Hoe bewoog jij deze winter?

Meer weten? Tips nodig? Je ervaring delen? Mail me gerust op heidy@bolwijn.nl

Met vitale groet,
Heidy

© Bolwijn Communicatie

Delen mag!

Inspiratie

Op zoek naar inspiratie over o.a. vitaliteit, werkgeluk, hoogsensitiviteit, food en natuurlijk leven? Schrijf je dan in voor mijn inspiratienieuws.

Stuur mij inspiratienieuws